ماسک و کرونا

  1. بیماری کرونا در سالمندان و افراد دارای نقص ایمنی می‌تواند شدیدتر باشد لذا رعایت اصول بهداشتی بسیار مهم است.
  2. اگر کسی به بیماری کرونا مبتلا شود و وارد جامعه شود، باتوجه به خطر سرایت بالای این ویروس، افراد زیادی را مبتلا خواهد کرد.
  3. انتقال بیماری کرونا از طریق تماس مستقیم (دست‌ها) و انتقال تنفسی صورت می‌گیرد.
  4. ویروس کرونا طبق مطالعات انجام شده، اگر ضدعفونی یا شسته نشود، ۹ روز روی سطوح باقی می‌ماند.
  5. قدرت سرایت ویروس کرونا بسیار بیشتر از آنفلوانزا است.
  6. بیمارانی که علائم خفیف دارند (تب خفیف، عطسه، سرفه، ضعف، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد یا درد عضلانی) ، با رعایت بهداشت در منزل تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.
  7. بیماران مبتلا به کرونا که دچار علائم زیر شوند، باید سریع به پزشک مراجعه نمایند: 1- دچار تنگی نفس یا مشکل در تنفس داشته باشند. 2- نشانه‌های شوک (بی‌حالی)، عفونت شدید و کم‌آبی داشته باشند. 3- علائم گوارشی شدید مانند تهوع، استفراغ و یا اسهال غیرقابل‌کنترل همراه با گیجی و بی‌حالی داشته باشند. 4- افراد دچار بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی، نارسایی کلیوی و یا شرایط نقص ایمنی بدن، برای پیشگیری ابتلا به بیماری کرونا ویروس باید تحت‌نظر پزشک باشند.
  8. برای مراقبت بالینی بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل بیمار را در یک اتاق جداگانه و با تهویه مناسب (بازکردن پنجره یا استفاده از هواکش) نگهداری نمایید.
  9. برای مراقبت بالینی بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل ارتباط با بیمار محدود و حفظ فاصله حداقل یک‌متری ضروری است فقط یک نفر که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی است، فردی غیر سالمند، در تماس مراقبتی با بیمار (با رعایت دقیق بهداشت دست و استفاده از ماسک باشد).
  10. برای مراقبت بالینی بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل از تردد غیرضروری به اتاق بستری بیمار خودداری شود.
  11. عیادت از بیمار تا زمان بهبودی کامل مجاز نیست.
  12. برای مراقبت بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل از تردد و جابه‌جایی بیمار خودداری کنید.
  13. برای مراقبت بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل پنجره‌ها در فضاهای مشترک که بیمار از آنها استفاده می‌کند مانند آشپزخانه و توالت و حمام را باز نگه دارید.
  14. برای مراقبت بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل رفت‌وآمد به اتاق بیمار را تا می‌توانید کم کنید.
  15. برای مراقبت بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل هنگام رفتن نزد بیمار، فاصله مناسب حداقل یک‌متری است.
  16. برای مراقبت بیمار مبتلا به کرونا ویروس در منزل استفاده از ماسک توسط بیمار و همراهان به‌خاطر اثر روانی برای رعایت بیشتر و خصوصاً جلوگیری از انتشار ترشحات تنفسی ضروری است.
  17. در صورت استفاده از ماسک برای فرد بیمار اصول زیر را رعایت نمایید: 1- ماسک به طور مناسب صورت را بپوشاند. 2- ماسک نباید لمس یا دستیاری شود. 3- اگر با ترشحات آلوده شد، باید فوراً تعویض گردد. 4- جمع‌آوری و دفع مناسب ماسک بعد از پایان استفاده (پس از ۸ ساعت). 5- دست بعد از برداشتن ماسک شسته و ضدعفونی گردد.
  18. رعایت فوری بهداشت دست به دنبال تماس با افراد بیمار مبتلا به کرونا یا محیط اطراف آنها، قبل و بعد از تهیه غذا، قبل و بعد از خوردن غذا، بعد از استفاده از توالت و هر زمان که دست‌ها آلوده به نظر می‌رسند.
  19. برای پیشگیری از ابتلای به بیماری کرونا ویروس، شستشوی مکرر دست با آب و صابون و یا محلول الکل ۷۰ درصد ضروری است.
  20. دست‌ها بعد از شستن با استفاده از دستمال کاغذی یا حوله‌های کاغذی یکبار مصرف خشک شود.
  21. برای پیشگیری از ابتلای به بیماری کرونا پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه با استفاده از ماسک‌های طبی ضروری است.
  22. جمع‌آوری، دفع و یا شستشوی مناسب وسایل مصرفی بیمار کرونا مثل دستمال‌ها و ماسک‌های پارچه‌ای و البسه بیمار، باید با مواد شوینده و آب گرم شسته شود و در (۱ قسمت وایتکس با ۹ قسمت آب به مدت ۱۵ دقیقه خیسانده شود)
  23. از تماس مستقیم با مایعات بدن بیمار مبتلا به کرونا (به‌خصوص ترشحات تنفسی، آب دهان، و...) خودداری نمایید.
  24. هنگام جابه‌جایی پسماندهای بیمار مبتلا به کرونا از دست‌کش یکبار مصرف و ماسک استفاده نمایید و بهداشت دست قبل و حتی بعد از برداشتن دستکش را هم حتماً انجام دهید.
  25. برای پیشگیری از ابتلای بیماری کرونا از مصرف ظروف غذایی مشترک، سیگار و قلیان مشترک، حوله و یا ملحفه‌های مشترک خودداری نمایید.
  26. ظروف غذایی بیمار را با آب و مایع ظرف‌شویی شستشو نمایید.
  27. ضدعفونی روزانه و چند ساعت به چند ساعت سطوح مورد تماس بیمار کرونایی، اعم از دستگیره‌ها، شیرهای آب توالت و روشویی، با محلول ضدعفونی وایتکس رقیق (۱ قسمت وایتکس با ۹ قسمت آب) ضروری است.
  28. در جابه‌جایی البسه و ملحفه‌های بیمار کرونایی احتیاط نمایید و از تکاندن آنها (به دلیل احتمال پخش شدن ذرات ریز آلوده‌کننده هوا و سطوح) خودداری کنید.
  29. افرادی که به هر دلیل با بیمار کرونایی تماس داشته‌اند باید تا ۱۴ روز از زمان تماس به مراقبت از خود ادامه دهند.
  30. درصورت بروز علائم عفونت حاد تنفسی از جمله تب، سرفه، گلودرد و تنفس دشوار در یکی از اعضای خانواده بلافاصله به تیم بهداشت شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی منطقه اطلاع داده شود.
  31. در صورت نیاز به انتقال بیمار به مراکز درمانی، با آمبولانس و در صورت عدم امکان، با وسیله نقلیه شخصی با پنجره‌های باز انتقال را انجام دهید (از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید؛ پدر و مادران سالمند و آسیب‌پذیر در جامعه مثل پدر و مادر خودتان هستند).
  32. مصرف کورتون و تزریق ویتامین ث و سایر ویتامین‌ها درست نیست و افراد نباید سرخود آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.