پست

ایسنا؛ از آغاز همه‌گیری کرونا و به‌ویژه از آن هنگام که محدودیت‌های مختلف سایه بر زندگی مردم انداخت، به‌مرور تغییراتی در سبک زندگی افراد جامعه مشاهده شد. علی‌رغم تمام فراز و فرودها در مجموع می‌توان کاهش خریدهای حضوری را مشاهده کرد که البته اعمال محدودیت‌ها نیز تأثیر به سزایی در کاهش حضور مردم در بازارها داشت.

در نتیجه این شرایط در یک سال گذشته، مردم اقبال زیادی به خریدهای غیرحضوری نشان داده‌اند و حتی برخی از مردم برای خریدهای روزانه نیز از پیک استفاده می‌کنند. علاوه بر این استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی نیز رشد قابل‌توجهی را نشان داده و همین عامل سبب شده که نیاز فزاینده‌ای به استفاده از شبکه پستی کشور ایجاد شود.

در شرایط عادی بسیاری از افرادی که به‌ندرت مگر در شرایط خاص همچون دریافت کارت سوخت از شبکه پستی استفاده می‌کردند، امروز دیگر کدپستی خود را همچون شماره کارت بانکی‌شان به‌خاطر می‌سپارند یا آن را در کاغذی می‌نویسند و همراه خود دارند.

این گرایش فزاینده و تقریباً اجباری به تبادل مرسولات پستی بار عظیمی را به شبکه پستی کشور تحمیل کرده و این شرایط نیز همچون خود کرونا مهمان ناخوانده‌ای است که هیچ‌کس خود را برای آن آماده نکرده بود.

باتوجه‌به این شرایط و با گذشت یک سال از آغاز همه‌گیری کرونا ما به چند دفتر پستی سر زدیم تا کم و کیف امور را تا آنجا که مردم درگیر آن هستند، مشاهده کنیم.

با مراجعه به یکی از دفاتر پست با محیط خلوتی مواجه شدیم که مراجعان می‌آمدند و برخی بسته‌های خود را طبق فرایند تعریف شده تحویل می‌دادند، هزینه آن را پرداخت می‌کردند و می‌رفتند. در این میان افرادی نیز بودند که از مسئول پشت پیشخوان سؤالی می‌پرسیدند و گاه برخی از آن‌ها چند لحظه‌ای منتظر می‌شدند، بسته خود را تحویل می‌گرفتند و سپس دفتر را ترک می‌کردند.

با یکی از مراجعان که کار خود را به اتمام رسانده بود، صحبت کردم و از او دلیل مراجعه‌اش را به دفتر پست پرسیدم. وی در این مورد بیان کرد که بسته من چند روز تأخیر داشت، به همین دلیل به اینجا آمدم تا آن را خودم تحویل بگیرم.

از این مراجعه‌کننده در مورد میزان استفاده و همچنین رضایتمندی او از شبکه پست سؤال کردم، این مراجعه‌کننده در پاسخ گفت: من قبلاً زیاد از پست استفاده نمی‌کردم اما در این چند ماه خیلی پیش‌آمده که بسته‌ای سفارش بدهم و از طریق پست دریافت کنم.

وی افزود: بسته‌ها معمولاً نسبت به زمان‌بندی تعیین شده در فروشگاه‌های اینترنتی یا توسط فروشندگان، به دلیل شرایط کرونا، دیرتر از زمان‌بندی‌های سابق تحویل داده می‌شوند.

پس از پایان صحبت با این مراجعه‌کننده به داخل دفتر پستی برگشتم و به‌محض اینکه فرصتی پیش آمد با کارمندی که در آنجا حضور داشت گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادم که او در این صحبت‌ها در مورد تأخیر بسته‌ها بیان کرد که نسبت به گذشته حجم کاری چندین برابر و همچنین فرایند قرنطینه کردن بسته‌ها مزید بر علت شده، وی همچنین از تغییر شکل مرسولات به بسته‌های بزرگ گفت که این امر کار را برای نامه‌رسان‌ها دشوار می‌کند.

در روز دیگری به یک دفتر پستی در منطقه دیگری از شهر سر زدیم. در این دفتر پستی شرایط کمی متفاوت بود و مراجعه‌کنندگان بیشتری در رفت‌وآمد بودند، این افراد شماره می‌گرفتند و مدتی منتظر می‌شدند تا کار خود را انجام دهند و سپس دفتر را ترک می‌کردند.

در مجموع آن‌طور که از شرایط برمی‌آید و مسئولان شبکه پستی کشور نیز بر آن تأکید کرده‌اند، حجم کاری در شبکه پست افزایش بسیار زیادی داشته، این فشار مضاعفی را بر نیروهای فعال در این حوزه وارد کرده و در کنار این مسئله نیز اقداماتی که در جهت قرنطینه‌سازی بسته‌ها انجام می‌شود، سبب شده‌اند که زمان‌بندی تحویل مرسولات نسبت به گذشته تغییراتی داشته باشد و به نظر می‌رسد که میزان این تغییرات نیز در شرایط مختلف تفاوت‌هایی دارد.

ما جهت بررسی شرایط فعالیت اداره پست در استان خراسان رضوی در دوران کرونا گفت‌وگویی با سید احمد موسوی، مدیرکل پست استان خراسان رضوی، انجام دادیم. وی در مورد اقبال مردم به انجام خریدهای غیرحضوری اظهار کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها کم شد، مردم از خریدهای اینترنتی استقبال کردند و به دنبال آن خریدهای مردم از طریق شبکه گسترده پست جابه‌جا شد.

وی ادامه داد: در این روزها و شرایط بحرانی کارکنان پست در کشور و بالطبع کارکنان پست استان خراسان رضوی همه تلاش خود را به کار گرفتند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردند تا خریدها و مرسولات را به مردم برسانند و از ترددهای غیرضروری جلوگیری کنند.

موسوی در خصوص فعالیت کارکنان پست در طول دوران کرونا عنوان کرد: همکاران پست در سراسر کشور در ایام محدودیت‌ها نیز حضور ۱۰۰ درصدی داشتند و حتی بخش تجزیه و مبادلات پست به‌صورت شبانه‌روزی و حتی در روزهای تعطیل خدمت‌رسانی کرد. روزانه هزاران مرسوله وارد شبکه پست استان می‌شود و کلیه همکاران بخش مبادله، تجزیه‌گران و موزعین به‌سرعت وارد عمل شده تا هر چه سریع‌تر خدمت‌رسانی به شهروندان صورت پذیرد.

مدیرکل پست استان خراسان رضوی افزود: در این روزها کارکنان پست در سراسر کشور و در استان خراسان رضوی روزهای سختی را می‌گذرانند و پس از کادر درمان، پست نهادی است که برای حفظ سلامت جامعه خدمت‌رسانی می‌کند.

وی بیان کرد: تقویت شیفت‌ها در ایام تعطیل، استفاده از نیروی بخش خصوصی جهت جایگزینی همکاران مبتلا به کرونا و حمل امانات، افزایش فضای انبار مبادلات در راستای تسهیل در فرایندهای پستی، استفاده از حمل‌ونقل ریلی و استفاده حداکثری از ظرفیت پرسنل از اقداماتی بوده که در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر انجام شده است.

موسوی با اشاره به اقدامات پست استان برای مقابله با ویروس کرونا تصریح کرد: مرسولات پستی بعد از قرنطینه و ضدعفونی توزیع می‌شود که این مهم در راستای سلامت مردم صورت‌گرفته است. گندزدایی محل نگهداری مرسولات، ماشین‌ها و تجهیزات پستی از دیگر اقداماتی بوده که در راستای کمک به تأمین سلامت شهروندان به طور مستمر در حال انجام است.

مدیرکل پست استان خراسان رضوی اضافه کرد: پست استان خراسان رضوی با قرنطینه مرسولات و ضدعفونی امکانی را فراهم آورده تا شهروندان با خیال آسوده مرسولات را به پست بسپارند.

وی در مورد دیگر اقدامات پست متناسب با افزایش حجم کاری عنوان کرد: باتوجه‌به افزایش حجم بسته‌ها و استقبال از خریدهای اینترنتی علاوه بر گسترش تعامل و همکاری پست و راه‌آهن، استفاده از ظرفیت ریلی با افزایش فضای انبار، تغییراتی در فرایندهای حمل‌ونقل و جابه‌جایی توانستیم ضمن تسریع در ارائه خدمات از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی مرسولات جلوگیری کنیم.

موسوی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه جدید درگاه خدمات الکترونیکی جی نَف (Gnaf.post.ir) کلیه شهروندان، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با مراجعه به این سامانه و طی چند مرحله ساده خدمات مربوط به کد پستی را بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.

مدیرکل پست استان خراسان رضوی به‌عنوان چند درخواست به مردم گفت: از مردم می‌خواهیم در خصوص نوشتن آدرس‌ها دقت کنند و اصرار بر ارسال بسته‌ها با لفاف‌های غیرمتناسب و نامرغوب نداشته باشند تا مرسولات دچار آسیب‌دیدگی کمتری شوند. همچنین هنگام اخذ مرسولات در درب منزل و مراجعه حضوری به واحدهای پستی حتماً از ماسک استفاده کنند و بعد از دریافت، محتویات داخل بسته‌ها و پاکت‌های پستی را ضدعفونی کنند.

وی با اشاره به خدمات نیابتی سایر دستگاه‌ها تصریح کرد: ارائه خدمات نیابتی حجم زیادی از ترددهای غیرضروری را کاهش داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا